Köpvillkor
1. Köp
Beställningar kan göras online på Hembiobutiken.se och bekräftas av Hembiobutiken via e-post. Det går även utmärkt att besöka oss i Frölunda och Sundbyberg för att handla samt att ringa in sin beställning.
Beställningar gjorda av personer under 18 år kräver målsmans godkännande.
2. Priser
Alla priser som visas på Hembiobutiken.se är inklusive moms. Inga andra avgifter tillkommer.
Det pris som anges för en produkt när en beställning godkänns av kunden påverkas inte av eventuella framtida prisändringar. Det innebär tex att om Hembiobutiken tvingas höja priset på en produkt som ingår i en beställning så betalar kunden fortfarande det lägre priset som gällde vid beställningen.
Hembiobutiken bjuder alltid på det billigaste fraktalternativet!
Leverans sker i dagsläget med Posten, DHL och DSV och vilken som används beror på beställningens storlek. Kunden kan i de flesta fall välja det fraktalternativ som passar bäst och betala ett självkostnadspris om denne önskar ett annat alternativ än det billigaste. H
Hembiobutiken har dock rätt att byta fraktsätt till ett sätt som kunden inte valt.
Hembiobutiken reserverar sig för felaktiga priser på sajten och i alla typer av marknadsföring.
3. Betalning
Här finns information kring de olika alternativ för betalning vi erbjuder. Alla betaltyper vi har för vår e-handel går även att använda i våra butiker.
Enligt kapitel 2, 9 § i lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-200559-om-distansavtal-och-avtal-utanfor_sfs-2005-59: "Vid distansavtal som ingås på en webbplats är konsumenten bunden av en beställning som medför en betalningsförpliktelse endast om förpliktelsen har tydliggjorts före beställningen och konsumenten uttryckligen har påtagit sig förpliktelsen."
Hembiobutiken erbjuder flera olika alternativ för betalning av beställda produkter:
Klarna checkout
Via vår koppling till Klarna Checkout kan du betala via kontokort (VISA, Mastercard, American Express (Amex) mfl.), direktbetalning, Klarna konto, Delbetalning, Klarna Faktura mm. Vi rekommenderar att du laddar ned Klarnas app för enkel översikt över dina betalningar. Vi har stöd för både företagsköp och privatköp.
Har du frågor kring detta kan du kontakta Klarnas kundservice...
Villkor för Klarnas betalsätt hittar du här...
Betala i förskott
Du kan betala genom att sätta in pengar på vårt bankgiro eller via Swish. Du får instruktioner via epost när du lägger en order med detta betalsätt. Vårt bankgiro är 5860-1030 och man anger sitt ordernummer som betalreferens. Det tar ett par dagar innan betalningen syns på vårt konto efter att du sänt den.
Betala i butik
När du väljer att betala i butik så kan du betala via kontokort i våra lokala kortterminaler. Du kan även välja ett av betalalternativen i Klarna Checkout.
OBS! Vi tar inte emot kontanter!
4. Leveranstid
Vid varje produkt på Hembiobutiken.se visas en uppskattning på hur många dagar produkten tar att leverera. Observera att detta är en uppskattning och att avvikelser kan förekomma.
Produkter som vi lagerför skickas normalt samma dag som beställning godkänts av Hembiobutiken (beviljat köp mot faktura eller mottagande av förskottsbetalning). Beroende på vilken dag i veckan beställning är klar för leverans kan frakttiden variera mellan 2 och 5 dagar. Har du fått ett email från oss med information om försändelsen men utebliven leverans av den samma så kontakta i första hand det fraktbolag som varorna är skickade med för ytterligare information kring din leverans.
5. Leverans
Hembiobutiken anlitar bland annat Posten (PostNord) DHL och DSV Transport för leveranser. Kunden kan i de flesta fall välja själv vilket fraktalternativ som passar bäst. De olika alternativen samt dess priser (ett alternativ är alltid gratis!) visas i kassan innan köpet godkänns av kunden.
Med Posten Mypack levereras mindre paket som till exempel blu-ray-spelare, förstärkare och mindre högtalarpaket (mindre än ca 20 Kg).
Posten MyPack Home kan bara användas av privatpersoner och leverans sker vanligen på kvällstid. Kolli som överstiger 20 Kg levereras till tomtgräns eller markplan.
Med DSV levereras de paket som är för stora för att levereras med Postens pakettjänster. Till exempel större högtalarsystem eller stora beställningar med flera produkter som ger en hög total vikt (mer än ca 20 Kg).
Leverans sker till den angivna leveransadressen på dagtid (9:00 - 16:00).
Om du inte är hemma när transportören skall leverera körs godset tillbaka till din närmsta DSV-terminal. Du kan sedan kontakta DSV för att lösa leveransen eller om du själv vill hämta upp hos dem. Du hittar info om DSV adresser här: DSV styckegods (PDF). DSV Aviserar privatpersoner innan leverans.
I DSVs tjänst ingår framkörning till porten i hus med lägenheter och till tomtgräns för de som bor i villa, radhus etc. Behöver du hjälp med uppbärning av varorna så kontakta oss för bokning av den extratjänsten (medför extra kostnad).
När du tar emot varan så kan den vara skadad vilket syns på kartongen. Vid sådan skada så önskar vi att ni anmäler detta till transportören som lämnar det. Vilket i sin tur noterar detta i sitt system vilket underlättar för ev framtida hanteringar av fraktskador.
Skulle varan visa sig vara skadad under frakt, utan att det syns på kartongen så kallas det att fraktskadan är dold. Denna anmäler du då till oss och vi hanterar ärendet med dig. Anmälan sker här:
1. Skapa ett ärende här.
2. Skicka bilder på produkt och emballage till [email protected] märkt med det ärendenumret ni fick.
Vi har i vår tur 5 dagar efter att du tagit emot varan på oss att kontakta fraktbolaget, för att vi skall få någon ersättning från dem så är det önskvärt att du kontaktar oss inom den perioden.
6. Garantier
Från och med 2010-04-26 ger Hembiobutiken dig som privatperson 3 års garanti från faktura/kontantnotedatum på alla normala lagervaror som ingår i vårt sortiment på www.hembiobutiken.se och som inte är med på listan över undantag nedan eller där det står en annan uppgift vid specifikationerna på produktsidan. Med garanti menas den gängse betydelsen av garanti och gäller som minst de rättigheter du har som kund enligt svensk lag. Garantin gäller ursprungsfel som uppstår vid normalt användande och skötsel enligt tillverkarens manual. I händelse av fel på varan som innefattas av garantin har Hembiobutiken enligt lag rätt att reparera varan för samma fel upp till tre gånger och därefter erbjuda kund ny vara med motsvarande prestanda, prisavdrag eller hävande av köp. Om köparen har haft nytta av varan har säljaren rätt att göra ett avdrag för detta. Mer information kring lagreglering kring garantier finns på Konsumentverket.se.
För företag och organisationer så gäller den garanti som respektive tillverkare erbjuder företagskunder/användare, vilket kan vara kortare tid än som anges ovan eller på produktsidan.
Den 3 åriga garantin gäller EJ för:
- Hörlurar (tillverkarens garanti gäller)
- Datorer/Nätverk (tillverkarens garanti gäller)
- Mediaspelare (tillverkarens garanti gäller)
- Projektorlampor (tillverkarens garanti gäller)
- Spelkonsoler (tillverkarens garanti gäller)
- Tillbehör, tex fjärrkontroller (tillverkarens garanti gäller)
- Media (filmer, skivor etc)
- Multirum (tillverkarens garanti gäller)
- Lagringsmedia och andra förbrukningsvaror
- Monteringsprodukter, tejp, buntband och dylikt
- Rengöringsprodukter, tex skärmrengöring
- Batterier (även i produkter), färg osv
- Varor som säljs som demo eller servade produkter (1 års garanti gäller)
- Specialbeställningar utanför ordinarie sortiment (1 års garanti gäller om inget annat överenskommet)
- Produkter med förväntad livslängd under 3 år eller bäst före-datum understigande 3 år
- Hårddiskar och datorminnen
- Transistorrör i rör eller hybridrörförstärkare (6 månaders garanti gäller)
Den utökade garantin (3 år eller mer) gäller enbart den ursprunglige kunden om denne är privatperson. Vid eventuell vidareförsäljning av varan eller om kund är ett företag är det istället tillverkarens egna garantier som gäller.
Plasma- och OLED-TV kan slitas ojämnt om en bild är konstant under en längre tid. Därför bör den till exempel inte användas som monitor till datorn eller till väldigt långa sessioner där samma kanallogotype visas. Använd skärmsläckare och variera vilken källa som används för att minimera risken. Om TV:n fått inbränning som skett av oaktsamhet går det inte under garantin.
Dagens LCD och OLED-paneler har konstruktioner som medför att det kan komma fenomen som upplevs som fel men som nödvändigtvis inte betecknas som det och täcks av garanti. Det kan handla om sk clouding (bakgrundsbelysningen lyser igenom) eller sk bandning (variation i panelens jämnhet) eller backlight bleeding (ojämn bakgrundsbelysning).
Mjukvara i form av program/appar kan komma att förändras/tas bort före och efter köp av tex TV-apparater, mediaspelare och Blu-Ray spelare. Hembiobutiken lämnar ingen form av garanti för tillgänglighet eller funktionalitet av mjukvara från produkttillverkarna eller andra leverantörer.
Hembiobutiken kan inte garantera funktionen fullt när det gäller ARC (Audio Return Channel). I de fall man inte får det att fungera så rekommenderar vi en optisk kabel för att få ljudet ifrån TV:n.
Hembiobutiken kan inte garantera funktionaliten fullt ut när det gället HDMI Control/CEC mellan alla tillverkare då tillverkarleden inte alltid följer standarden fullt ut.
Produkter som lämnats in för service/garantiärende kan komma att säljas av Hembiobutiken om de inte hämtats ut inom 1 år (12 månader) enligt Lag (1985:982) om näringsidkares rätt att sälja saker som inte har hämtats.
PriceRunner Köpgaranti
Ditt köp hos oss omfattas gratis av PriceRunner Köpgaranti. Det ger dig upp till 50.000 kronor om något skulle gå snett. För att omfattas av Köpgarantin så behöver du vara registrerad medlem på PriceRunner.
Köpgarantin gäller för privatpersoner skrivna i Sverige. Om en butik inte tar sitt ansvar enligt lagen och löser problem relaterade till ett köp inom 60 dagar så träder garantin i kraft.
Även om du inte redan är medlem hos PriceRunner och kommit till vår hemsida genom dem så kan ditt köp omfattas av Köpgarantin. Det enda du behöver göra är registrera dig inom en timme efter ditt köp. Att bli medlem är gratis och tar mindre än tre minuter! Registrera dig för PriceRunner Köpgaranti
För att Köpgarantin ska gälla så måste beställningen vara addresserad till dig personligen. Du är berättigad ersättning om något går fel med ditt köp såsom att varan är defekt, en enskild vara saknas vid leverans, varan är felaktig eller leverans uteblir.
Om något gått fel med ditt köp ersätter PriceRunner Köpgaranti dig för såväl inköpskostnader som fraktkostnader. Du får även ersättning för direkt ekonomisk skada du lidit till följd av felet. PriceRunner Köpgaranti omfattar inte eventuell värdeminskning, uteblivna intäkter eller andra direkta eller indirekta kostnader.
Besök PriceRunner för en lista på undtantagna kategorier samt fullständiga villkor och regler för Köpgarantin.
Endast en del av butikerna hos PriceRunner omfattas av Köpgarantin. Vi är en av dessa butiker. I deras tjänst är butiker som omfattas markerade med Köpgaranti-symbolen vid sina namn. Målet med Köpgarantin är att konsumenter som näthandlar ska känna sig tryggare.
Sedan 1999 har PriceRunner hjälpt miljontals svenskar att hitta bästa priset. Tjänsten har alltid varit både gratis och oberoende, med mål att underlätta för konsumenter att jämföra produkter, priser och butiker.
7. Service
Hembiobutikens garantiservice sköts av respektive tillverkares serviceverkstad. Kontakta oss om du vill ha information om serviceverkstäderna.
8. Ångerrätt
Ångerrätten är 14 dagar och börjar gälla dagen efter du mottagit produkten!
Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, som vi rättar oss efter, säger följande:
Kapitel 2: "12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten."
Enligt kapitel 2, "15 §, andra stycketska konsumenten ersätta näringsidkaren (Hembiobutiken) för "en varas värdeminskning i den mån den beror på att konsumenten hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion..."
Kapitel 2, "5 § Avser distansavtalet en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel, får konsumenten och näringsidkaren skriftligen avtala att det inte skall finnas någon ångerrätt."
Vi köp av produkt enligt paragraf 5 ovan kommer Hembiobutiken att kontakta kunden för ett skriftligt avtal.
Ångerrätten gäller inte produkter som av hygien- eller hälsoskäl inte kan återlämnas då förpackningen är bruten, tex in-ear hörlurar (kapitel 2, 11 §, femte stycket). Ångerrätt gäller inte heller produkter som specialtillverkas eller anpassas åt kund, exempelvis projektordukar av märket Euroscreen och kablar som kapats, eller förseglade ljud- eller bildupptagningar (CD, DVD, Blu-Ray etc) där förseglingen brutits.
Ångerrätten gäller inte heller projektorer där lampan körts/använts mer än 2 timmar då detta är en förbrukningsvara!
Ångerrätten gäller inte nålar till pickuper då de räknas som en förbrukningsvara. Hela pickuper godkänns om de är kompletta och nyskick.
För produkter som inte returneras i sitt ursprungliga skick kommer Hembiobutiken att debitera kunden de kostnader Hembiobutiken lider för att återställa produkten.
Fraktkostnaden för att skicka tillbaks produkten till Hembiobutiken står kunden för. Om produkten har betalats av kunden måste Hembiobutiken betala tillbaka summan inom 30 dagar efter det att produkten mottagits av Hembiobutiken.
Länk till lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Rubriken-upphor-att-galla-U2_sfs-2005-59/.
Hembiobutiken lämnar öppet köp i 30 dagar på oöppnade produkter. Kunden står själv för eventuell returfrakt.
Öppet köp gäller ej produkter som specialtillverkas eller anpassas åt kund, exempelvis projektordukar av märket Euroscreen och kablar som kapats. Öppet köp gäller heller inte för abonnemangsknutna produkter.
Öppet köp gäller endast privatpersoner!
För att förenkla ditt utnyttjande av ångerrätten så rekommenderar vi att du tar kontakt med Hembiobutiken enligt anvisningarna nedan (9. Reklamation/Fel på produkt).
Produkter som lämnats i inbyte av kunden, för att erhålla rabatt på nytt köp, kan inte returneras vid ångrat köp då produketerna har kasserats.
9. Reklamation/Fel på produkt
Vid alla typer av reklamationer förenklas ärendet om Hembiobutiken kontaktas innan någon produkt skickas av kunden.
Vid en reklamation ska produkten helst packas i originalförpackningen.
Hembiobutiken tar inget ansvar för produkter som emballerats undermåligt av kunden.
Kontakt tas via detta formulär och kunden kommer då att mottaga instruktioner för hur produkten ska skickas. Om formuläret av någon anledning inte kan användas kontaktar du Hembiobutiken på något av följande vis:
Mail: [email protected]
Telefon: 031-456 000
Hembiobutiken löser inte ut returnerade produkter som medför några kostnader för Hembiobutiken (om produkten t.ex. skickats mot postförskott). Vid fel på produkt står Hembiobutiken för frakten från kund till serviceverkstad eller Hembiobutiken (vi skickar fraktsedlar).
Dukar som rullas ut och in i en kassett, dvs alla utom ramspända, kan med tiden bli vågiga. Enda sättet att undvika det är att köpa en ramspänd duk. Har din duk blivit vågig kan du prova att dra åt sidorna längst ner på duken så kan det bli bättre. Vågig duk är ingen anledning till reklamation.
De TV-apparater som använder bakgrundsbelysning som ljuskälla kan på grund av dess konstruktion släppa igenom ljus lite ojämnt på panelen. Svärtan kan då bli lite gråaktig. Det är inget fel på TV:n och kan oftast justeras genom TV:ns inställningar till att minimeras till ett acceptabelt resultat. Är man väldigt känslig för detta fenomen bör man välja till exempel en OLED-TV istället för LCD.
I vissa fall kan det vara svårt att avgöra om en produkt är behäftad med fel eller inte. Till exempel kan brum från transformatorn eller nätdelen höras utan att det är något fel. Vi låter i den typen av fall kunden kontakta tillverkarens serviceverkstad för bedömning om produkten är felaktig eller ej.
Hembiobutiken följer Allmänna reklamationsnämndens beslut.
Länk till EU:s gemensamma tvistlösningssida.
Enligt konsumentköplagen har köparen tre års reklamationsrätt. Det innebär att om ett fel funnits ifrån början så kan detta anmälas inom maximalt tre år till säljaren för att få avhjälpning av felet
om produkten sköts enligt tillverkarens anvisningar. En reklamation gjord inom två månader anses vara gjord inom skälig tid.
Under de första 24 månaderna har Hembiobutiken bevisbördan för att felet inte skulle vara ursprungligt, efterföljande 12 månader så är det du som kund som har bevisbördan för att felet ska ses som
ursprungligt. Definitionen av ett ursprungligt fel är att felet funnits redan vid leverans och att användaren inte har kunnat påverka felet samt inte bero på exempelvis slitage, onormal användning,
vanvård eller någon form av yttre påverkan exempelvis tapp- eller vätskeskador.
10. Produktinformation
Den produktinformation som anges vid varje produkt baseras på offentlig information från tillverkaren eller distributören. Informationen kan när som helst ändras av tillverkaren utan att Hembiobutiken meddelas. Hembiobutiken försöker alltid hålla produktinformationen uppdaterad men kan inte på något sätt ansvara för att den är korrekt. Är du osäker på något om produkten så kontakta i första hand tillverkaren och i andra hand Hembiobutiken.
De omdömen som finns i produktexterna är antingen tillverkarens, testarens eller Hembiobutikens. Dessa omdömen är subjektiva och det är inte säkert att köparen kommer att tycka likadant. Omdömena kan inte användas som ett argument för att häva ett köp.
Alla produkter och tjänster som Hembiobutiken säljer är avsedda att användas i Sverige. Eventuella undantag från detta anges i respektive produkttext.
11. Personuppgifter
Hembiobutiken sparar enbart personuppgifter som behövs för att kunna levererar och ge support på de produkter som ingår i en beställning. Kontokortsnummer sparas inte av Hembiobutiken.
Alla uppgifter sparas i en lösenordsskyddad databas och i kassan är all kommunikation mellan kund, Hembiobutiken och betaltjänster krypterad med SSL (HTTPS).
Som kund till Hembiobutiken har du rätt att få ta del av de personuppgifter vi har sparade om just dig, få dem ändrade och raderade.
Hembiobutiken säljer inte någon typ av kundinformation till utomstående.