Måste man vara hifi-expert för att jobba på Hembiobutiken? Eller blir det till och med lättare att förstå och prata med många kunder om man inte är tekniker ut i fingerspetsarna?
Sasha Motekalemi är Hembiobutiken färskaste medarbetare. Hans bakgrund från hotellbranschen, digital marknadsföring, sälj, kundtjänst, grafisk produktion och foto skiljer sig en hel del från många av kollegernas. Och han ser det som en fördel.
En gammal sanning säger att ett företag behöver många olika kompetenser om man säljer till många olika sorters människor. Kanske var det en av förklaringarna till att Sasha Motekalemi nu jobbar med marknadsfrågor på Hembiobutikens huvudkontor i Göteborg.
33-årige Sasha har ett förflutet på spa- och konferensanläggningen Sankt Jörgen Park Resort. Först i restaurangverksamheten, sedan till marknadsavdelningen parallellt med att han drev en egen firma inom foto och rörlig bild.
Extra växel triggade
I likhet med all annan besöksnäring tvingades Sankt Jörgen Park Resort till uppsägningar våren 2020. Men istället för att fokusera på det negativa gasade man i uppförsbacken.
- Jag skapade grafiskt material och inlägg för kampanjer på Facebook, producerade film för sociala medier och eftersom jag är ganska datadriven höll jag koll på den digitala trafiken och skötte kontakten med vårt SEO-folk. Samtidigt hade jag min egen firma, berättar Sasha.
Corona stängde butiken
Sasha har även jobbat bakom disken på Scandinavian Photo och det var uppenbart att kunderna gillade hans arbete. Coronapandemin förde dock med sig att fotokedjan beslutade att stänga sin fysiska butik i Mölndal och då kände han att det var dags att röra på sig och pröva något nytt.
- Det verkar som att Scandinavian Photo sökte någon med min personlighet, för jag fick jobbet ganska enkelt och jag tyckte att det var roligt att lära mig nya saker. Det var nog då jag insåg att jag skulle dra mig åt det mer tekniska hållet.
Börjar bli varm i kläderna
På nya jobbet hos Hembiobutiken har Sasha varit i cirka två månader. Han menar att det öppnade en ny värld för honom och att han har en hel del att lära. Men också att lära ut och förmedla, inte minst när det kommer till marknadsföring, foto och grafisk produktion.
- Hembiobutiken har en fantastisk relation med sina kunder och det visar ju sig inte minst i att företaget lyckas bli Årets Webbhandlare ena året efter det andra. På webben finns en stor utmaning i att göra förbättringar, eftersom nätbutiken redan fungerar så bra. Men jag ser att jag kan göra mycket för kunder som inte är så tekniskt orienterade och som behöver stöd med sånt som många tekniker betraktar som rena självklarheter, avslutar Sasha Motekalemi