Kalibreringssystem för hembioförstärkare och försteg/processorer
Kalibreringssystem för hembioförstärkare och försteg/processorer
Det finns mängd olika kalibreringssystem på marknaden idag. De korrigerar inte alltid samma saker och det är lätt att tänka att en kalibrering löser allt men det stämmer tyvärr inte. Här har vi gjort en sammanställning av de vanligaste kaliberingssystemen för att guida dig rätt i djungeln.
Innan man börjar kalibrera
Ett väl kalibrerat system kan låta fantastiskt där man verkligen känner att man befinner sig mitt i filmens handling. Men oavsett vilka lovord vi prisar ett kalibreringssystem för så är det viktigt att komma ihåg att kalibrering inte ersätter grunden för ett bra ljud, nämligen ett korrekt akustikbehandlat rum. Idealiskt så vill man att så lite som möjligt skall korrigeras av förstärkarens kalibreringssystem. För att börja i rätt ände och kolla på akustiken kan ni läsa vår artikel om akustikbehandling här.
Med det sagt så har vi grunderna och går här kortfattat igenom de vanligaste kalibreringsystemen som finns inbyggda i hembioförstärkare och processorer på marknaden. Utöver dessa finns flera fristående kalibreringssystem där till exempel REW (Room EQ Wizard) är bland det mesta kända och använda, detta kommer vi dock inte behandla här.
Samspelet mellan dina högtalare och ditt rum har en enorm inverkan på hur ljudet upplevs. Svenska Dirac Live använder matematiska algoritmer för att analysera och minska rummets påverkan av ljudet. Resultatet är att högtalarna kan prestera bättre med en större "sweetspot", mer klarhet, bättre dialog, mindre lyssningströtthet samt tightare och djupare bas.
Användningsområden för Dirac Live är kalibrering av ljud i studio eller hemmiljö, både i stereo eller flerkanal, samt används även i till exempel fordonsindustrin.
Vi jobbar med flera fabrikat som använder sig av Dirac i varierande grad i sina system. För att nämna några så finns Arcam, Emotiva, JBL Synthesis, miniDSP, Onkyo, Pioneer, Marantz samt Storm Audio i vårt sortiment.
Vilka är Dirac?
Dirac Research AB är ett globalt företag med huvudkontor i Uppsala, Sverige och FoU-anläggningar i Köpenhamn, Danmark och Indien med representationer i Kina, Tyskland, Japan, Korea och USA. Det hela började som ett forskningsprojekt på Signals and Systems-gruppen vid Uppsala universitet på 1990-talet. Några professorer och ingenjörsstudenter tänkte på ett sätt att revolutionera ljudvärlden genom digital signalbehandling. Idén baserades på det faktum att alla delar av ett ljudsystem försämrar ljudkvaliteten till en viss del och när ljudet når lyssnaren är det inte detsamma som det som fanns på inspelningen.
Andra enklare rumskorrigeringssystem fungerar lite som avancerade equalizers, de jämnar ut frekvenskurvan utan att korrigera tidsförskjutningen. Rumsreflektioner och högtalare som inte är rätt justerade i rummet orsakar tidsfördröjningar vilket i sin hand gör ljudbilden otydlig. Det som Dirac Live gör så speciellt är att korrigera impulssvar och fas som gör att alla högtalare i systemet låter mer likt varandra. I slutändan resulterar detta i ett mer sammanhängande och tajtare ljud
Dirac Live optimerar ljudet för både frekvens och tid i hela lyssningsområdet. Oavsett hur mycket ditt ljudsystem kostar så kommer rummet alltid påverka det slutgiltiga resultatet, alltså ljudkvalitén. Tyvärr är det något som ofta glöms bort men Dirac Live hjälper till med detta på ett unikt sätt.
Ovan syns bilder på hur Dirac Live programvaran ser ut på en dator vilket kan användas för att mäta upp rummet och ställa in önskad målkurva för hur du vill att ljudet ska låta. Vill du till exempel ha mer bas eller mindre vasst ljud kan du ändra detta. Det finns olika Dirac Live nivåer för olika användare och vad det är man vill korrigera. Detta skiljer även med olika produkter.
Ready
Systemet är förberett för Dirac Live Room Correction. Köp bara en användarlicens för att aktivera det.
Begränsad bandbredd
Systemet kan utföra rumskorrigering upp till 500Hz och målkurvan kan skräddarsys inom detta område. Denna korrigering är tillräcklig för att hantera bas- och röstområdena men inte hela det hörbara spektrumet. Uppgradera begränsad bandbredd till full bandbredd för att kunna korrigera 20-20.000Hz.
Full bandbredd
Detta är den översta nivån av rumskorrigeringsfunktionen. Det gör att systemet kan korrigeras över hela frekvensområdet 20-20.000Hz samtidigt som du får full kontroll över målkurvan.
Dirac Live uppgraderingarna kan köpas här: Dirac Live Online Store
Dirac Live Bass Control
Tidigare fokuserade rumskorrigeringssystem på att optimera magnitudrespons, alltså storleken och energin av en ljudvåg från bas. Samtidigt med liten påverkan för att korrigera fasrespons som är väldigt viktigt för jämn ljudåtergivning i rummet. Med hjälp av AI och utveckling av "all-pass-filter" kan Dirac Live leverera en konsekvent basrespons för att få ut så mycket som möjligt av din subwoofer.
Bass Management som finns i en A/V-receiver/försteg hanterar lågfrekvenserna och är till för att få resten av högtalarna att spela så bra som möjligt tillsammans med subwoofers.
Vilket problem löser Bass Control?
Att få en eller flera subwoofers låta bra i ett ljudsystem som annars kan vara svårt.
Vilka är fördelarna med Dirac Live Bass Control?
Med Bass Control blir allt lättare, välj målkurva för att få det ljudet du gillar.
Vad är unikt med Bass Control?
Bass Control optimerar fasen för alla högtalare med hjälp av mätningar i rummet och algoritmer.
Även om equalizers (EQ) kan förbättra ett ljudsystems ton, korrigerar de inte för fas. Ett system som är 100 procent faslinjärt kommer leverera ljudet från varje högtalare i varje frekvens till lyssnaren samtidigt. Ett system som inte är i fas kommer att ha minskad klarhet och noggrannhet, vilket resulterar i en icke optimal upplevelse. Skillnaden upplevs vanligtvis som mindre tight och med bumlig bas. Ju fler högtalare ett ljudsystem har, desto fler reflektioner och störningar kommer sannolikt att uppstå. Avancerade hemmabiosystem har ofta flera subwoofers. Att anpassa alla högtalare optimalt för varje lyssnarposition kan vara komplicerat men detta kan Dirac Live Bass Control lösa åt dig.
Till JBL Synthesis medföljer Dirac Live Bass Control men till andra går det uppgradera om produkten har stödet.
Det går att köpa här: Dirac Live Online Store
Active Room Treatment
Den senaste Dirac Live tekniken kallas för ART och bearbetar flerkanalsljud som ett enhetligt system och inte per enskild högtalare för att eliminera bumlig bas, leverera renare och stramare ljudupplevelser i alla olika rum. Dirac Live Active Room Treatment utnyttjar Diracs expertis inom MIMO ("mixed-phase" impulssvarskorrigeringsteknik) för att möjliggöra rumslig optimering, där alla högtalare i ett ljudsystem samarbetar med varandra för att åstadkomma det som passiva akustiska behandlingar kämpar för att uppnå.
ART (Active Room Treatment) är tillgängligt för alla tillverkare att påbörja sin implementering om de så önskar och Dirac kommer att vara redo att börja certifiera ART-kompatibla enheter efter sommaren 2023. Från och med oktober 2023, när Storm Audios begränsade exklusivitet är över kommer andra tillverkare ha möjligheten att använda Dirac Live Active Room Treatment i sina enheter.
Rätt mikrofon för att kalibrera med Dirac Live
Till de flesta produkter som har Dirac Live följer tillverkarens egna mätmikrofon för att göra kalibreringar. Men om du vill vara säker för att göra väldigt bra och noggranna mätningar rekommenderar Dirac själva en mikrofon av bättre kvalité. miniDSP UMIK-1 eller UMIK-2 är de säkra korten när du vill mäta upp ljudet med stor noggrannhet.
Kalibreringsguide till Dirac Live
Nedanför hittar du Diracs egna instruktionsvideo till hur en Dirac Live kalibrering går till. Observera att den är klart förenklad och för bästa resultat skall en ändamålsenlig mikrofon som miniDSP UMIK-1 eller UMIK-2 samt ett mikrofonstativ användas.
Audyssey (Denon, Marantz)
Audyssey har funnits sedan 2004 och finns i tre olika utföranden. MultEQ, MultEQ XT och MultEQ XT32.
MultEQ
Mäter upp till 6 mätpunkter. Läser av och korrigerar tidsrymden för att justera för ljudreflektioner. MultEQ mäter den tid det tar för signalen att komma från varje högtalare till den första mikrofonpositionen. Fördröjningar appliceras sedan på de högtalare som är närmare för att matcha timingen för signalerna som kommer från högtalarna som är längre bort. Slutligen justeras ljudtrycksnivån som produceras av varje högtalare med trimkontrollerna så att de matchar varandra.
MultEQ kombinerar sedan om dessa svar för att skapa en slutlig rumsrepresentation och inverterar sedan den för att skapa korrigeringsfiltret för varje högtalare. Den typ av filter som används av MultEQ korrigerar samtidigt tids- och frekvensproblemen för att ge ett korrekt svar.
MultEQ XT
I MultEQ XT har upplösningen på filtren ökat avsevärt får både satelliter och subwoofer. Man kan nu mäta upp till 8 mätpunkter (blir extra viktigt om fler än en subwoofer kommer användas).
Den fångar också flera mätningar i tidsrymden, grupperar dessa i kluster baserat på likheter i data och tillämpar matematik för att överlappa klustren. Som ett resultat hör varje respons till varje kluster med en viss sannolikhet och i varje kluster skapas sedan ett representativt svar som viktas av både de akustiska problemen i det klustret och de andra klustren.
MultEQ XT32
MultEQ XT32 använder mer än tiotusen individuella kontrollpunkter som gör att finare detaljer om rummets egenskaper kan fångas och korrigeras. De ultrahögupplösta filtren appliceras på alla kanaler inklusive subwoofers. Viktigt då det är i lågfrekvensområdet där korrigering behövs som mest.
MultEQ-versionen av Audyssey erbjuder upp till sex mätpositioner, tillämpar en 2x filterupplösning och en 128x subwooferfilterupplösning, och ger möjlighet att ställa in delningar, polaritetsfördröjningar och nivåer. MULTEQ XT lägger till 16x filterupplösning och upp till åtta mätningar, medan MultEQ XT32 ökar upplösningen till 512x för både det allmänna filtret och subwooferfiltret.
Den senaste versionen inkluderar även Sub EQ HT, som är designad för att hantera flera subwoofers. Om du bara har en sub så används den inte men om du har två eller fler mäter programvaran varje sub separat och tillämpar sedan fördröjnings- och nivåinställningar så att de två subs nu är tids- och nivåjusterade. Mjukvaran mäter sedan en gång till som "en" sub för att härleda rumskorrigeringsfiltret.
MultEQ-X
2021 kom en ny programvara för PC, MultEQ-X (tillval), som är ett komplement till grundversionerna. I den kan du välja egna målkurvor (Eng: targetcurve) och skriva över alla parametrar som en autokalibrering gjort.
I enlighet med Audysseys riktlinjer vill du använda varje position som programvaran har att erbjuda. MultEQ-programvaran erbjuder 6 positioner och MultEQ XT- och MultEQ XT 32-programvaran erbjuder 8 positioner. Detta är för att säkerställa att programvaran har så mycket information om din miljö som möjligt och kan erbjuda den mest exakta kalibreringen som möjligt. Programvaran hittar du här
För att kalibrera sittplatserna i ditt rum, placera bara mikrofonen på ett kamerastativ eller mikrofonstativ på öronnivå framför eller bakom platsen (soffan) som kalibreras. När platsen är kalibrerad flyttar du sedan mikrofonen till olika sittpositioner i rummet tills du når programmets gräns för antalet positioner du kan kalibrera..
Hur används sen denna info? Jo genom MultEQ-algoritmerna kan systemet ställas in för att tillämpa önskad mängd boost eller skärning beroende på applikationen.
Filtren i mjukvaran är inställda på att verka inom +9 dB max boost och –20 dB max cut. Så ett ganska stor omfång som den kan kontrollera i och till skillnad från enkla RTA-baserade mätsystem som är tids-blinda förlitar sig Audyssey MultEQ-rumskorrigeringsalgoritmen på analysen av mätningar i tidsdomänen och effekterna av ljudreflektioner från väggar och andra ytor. I basregionen visar sig dessa effekter som rumslägen som kan låta annorlunda vid olika frekvenser. Vid högre frekvenser är effekterna närmare relaterade till kamfilter.
Yamaha YPAO
Yamaha Parametric room Acoustic Optimizer kallar Yamaha sitt kaliberingssystem som förkortas till YPAO. Beroende på vilken nivå av förstärkare som finns så finns det olika nivåer av YPAO också. Ifrån den enklaste nivån till den mest avancerade ser det ut så här:
1. Grundläggande automatisk YPAO-kalibrering
Är tillgänglig på alla nuvarande Yamaha AV-receivers. Det börjar med att testa att alla dina högtalare är korrekt anslutna - det vill säga att plus på förstärkaren är anslutet till plus på högtalaren och minus till minus. Om något inte ansluts korrekt kommer systemet att meddela dig. Den kontrollerar sedan frekvenssvaret för varje högtalare för att avgöra om den är stor eller liten. Om högtalaren kategoriseras som "liten" kommer de djupa bastonerna som är avsedda för den högtalaren att omdirigeras till subwoofern för återgivning, vilket hjälper till att förhindra att potentiellt skadliga bastoner når små högtalare. YPAO ställer också in rätt mängd fördröjning för varje högtalare för att säkerställa att dina öron tar emot alla ljud vid samma exakta tidpunkt.
2. YPAO med R.S.C. (Reflekterande ljudkontroll)
Den kompenserar för den boominess som uppstår när högtalarna placeras för nära möbler eller väggar - något som är mycket vanligt i vanliga hemmabiosystem.
3. YPAO med R.S.C. och flerpunktsmätning
Förutom Reflective Sound Control (se ovan) tar den här funktionen flera mätningar runt lyssningsområdet för en jämnare och större sweet spot (mer information nedan.)
4. YPAO R.S.C, Multipoint och Precision EQ
Tillägget av 64-bitars upplösning av databeräkningarna ger mycket mer exakta korrigeringsdata och ger möjlighet att mäta varje högtalares horisontella placeringsvinkel i förhållande till lyssningspositionen. Detta ger den interna signalprocessorn information om var det avkodade ljudspåret ska placeras i förhållande till din hemmabios unika högtalarplacering. Slutresultatet är att du hör ljud som kommer från den exakta horisontella platsen där mixerteknikerna placerade dem i studion.
5. YPAO R.S.C. med 3D, Multipoint och Precision EQ
3D-funktionen är reserverad för den högsta nivån av AVENTAGE AV-receivers på grund av de enorma bearbetningsresurser som behövs för denna avancerade funktion. Med hjälp av en fyrpunktsmätningsteknik kan denna nivå av YPAO bestämma vilken vinkel och avstånd varje overhead- (eller Dolby Atmos®-aktiverad) högtalare är från lyssningspositionen. Detta möjliggör noggrann placering av 3D-ljudelement i ditt rum så att ljudet från helikoptrar som flyger ovanför, till exempel, kommer från den exakta positionen ovanför mixerteknikerna placerade dem under ljudspårsproduktionen.
Reflekterande ljudkontroll (R.S.C.)
I hemmabio finns det objekt (till exempel möbler och väggar) och föremål som är nära högtalarna. Dessa kan reflektera en del av ljudet som kommer ut ur högtalaren, vilket kan orsaka oönskade interaktioner eftersom reflekterat ljud måste färdas lite längre än det direkta ljudet, så det kommer till dina öron en bråkdel av en sekund senare. Detta fenomen är mest uttalat i de lägre registren i ljudspektrumet - det vill säga i bastoner och det nedre omfånget av den mänskliga rösten - och beskrivs vanligtvis som ett "boomigt", "grumligt" eller "dämpat" ljud. Hur du än beskriver det så är det aldrig bra!
R.S.C. algoritmen i YPAO-systemet "lyssnar" efter dessa reflektioner som en del av dess kalibreringsprocess och tillämpar en korrigerande utjämning separat på alla högtalare som behöver kompensation på grund av reflekterande ytor på närliggande föremål. Denna korrigering ger en mycket tydligare och mer dynamisk presentation av ditt favoritljudinnehåll över hela frekvensområdet.
Mätning av flera positioner
YPAO Multipoint Measurement lägger till möjligheten att göra mätningar på upp till åtta olika platser i ditt lyssningsområde, och skickar den informationen till YPAO-processorn om akustiken för dessa ytterligare platser, inte bara din främsta sittplats.
Fysiken gör det omöjligt för varje plats i ditt rum att kalibreras perfekt, men det är inte målet. Med all sannolikhet kommer du inte att titta på din favoritfilm eller TV-program (eller lyssna på din favoritinspelning) medan du lutar dig upp mot en vägg någonstans i rummet – du kommer förmodligen att sitta på den bästa lyssningsplatsen (sweet spoten) framför TVn eller bioduken och någonstans nära på samma avstånd från de främre huvudhögtalarna. Genom att inkludera ytterligare information i kalibreringsberäkningen gör Multipoint Measurement sweet spoten större så att musik och filmer blir roligare för resten av familjen som sitter i det allmänna området.
ARC - Anthem Room Correction
Anthem använder sig av ett egenutvecklat kalibreringssystem som heter ARC, Anthem Room Correction. ARC Genesis är tredje generationens version och den mest avancerade hittills av det populära kalibreringssystemet som numera även har stöd för MAC (OSX: 10.12+), tidigare har detta endast funnits för PC (Windows 7/8/8.1/10).
Nya funktioner som fler val för justering av target curves inklusive hantering av djupbas och de högre frekvenserna, förbättrade algortimer och mycket annat. Gränssnittet har fått sig en uppfräschning både estetiskt och är nu lättare att förstå sig på och använda.
Den medföljande mikrofonen, som fått sig en översyn för att kunna ge ännu mer exakta mätningar, kopplas in till en dator (PC eller MAC) där man kalibrerar via Anthems egna programvara. Denna laddas kostnadsfritt ner från Anthems hemsida.
Kalibreringen mäter bland annat av reflektioner från väggar, tak och golv som skapas av ljudvågorna från högtalarna i rummet, man har lagt mycket tid och tanke bakom kalibreringen för att kunna återge samma ljudkvalitet som i en proffsstudio i hemmamiljö. Allt från möbler till rummets utformning justerar kalibreringen in för att ge ett så ofärgat ljud som möjligt.
Anthems ingenjörer har rådfrågat ihop med National Research Council of Canada vilket ger en fingervisning hur seriös denna kalibrering är. Bland många olika kalibreringar på marknaden så är just Anthems egna en av marknadens absolut bästa! Upp till hela 11 positioner kan mätas av där minst 5 positioner är ett krav. Kitet som ingår består utav en mikrofon och stativ, mjukvaran laddas ner från Anthems hemsida.
MCACC (Pioneer)
Pioneers kalibreringssystem heter MCACC (Multi-Channel Acoustic Calibration System) och finns i tre versioner. MCACC, MCACC advanced och MCACC PRO.
MCACC
När man kör denna kaliberingen mäter den högtalarstorlek, nivåer och avstånd på högtalarna. Även fördröjningen för subwoofern kan justeras.
MCACC Advanced
MCACC Advanced lägger till en tidsaxel så mätningen sker i 3D kan man säga. Nu kan fas analyseras och justeras. Den korrigerar även för stående vågor och subwooferns LFE-inställningar kan justeras med en EQ.
MCACC PRO
Här justeras fasen justeras individuellt mellan de olika högtalarna och korrelerar mot gjorda fördröjningar. Kopplas flera subwoofers så kan dessa justeras individuellt.
AccuEQ (Onkyo)
AccuEQ är Onkyos egna kalibreringssystem och även detta finns i flera olika nivåer, generellt kan man säga att ju bättre/finare/dyrare modell du väljer desto bättre kalibreringssystem får du.
AccuEQ
AccuEQ är Onkyos akustiska kalibreringsystem för rum och justerar högtalartyp, avstånd, nivåer och delningsfrekvens. Det räcker att ansluta kalibreringsmikrofonen för att komma in i kalibreringsprogrammet.
AccuEQ Advance
Nästa nivå är AccuEQ Advance. Här kalibreras förutom AccuEQ-grunderna även multipoint-mätningar för att upptäcka närvaron av stående vågor och har en sofistikerad utjämningsteknologi för att ta bort dessa. AccuEQ Advance är också den enda rumsakustika lösningen som mäter och kompenserar för subtilt bakgrundsbrus (som brummet från en luftvärmepump) för att säkerställa en högre grad av mätnoggrannhet enligt Onkyo. AccuEQ Advance använder mikropunktsmätningar för att kartlägga en detaljerad bild av frekvensinteraktioner i ditt rum. Med hjälp av dessa data tillämpas utjämning för att eliminera stående vågor. Med oönskade toppar bort från rummet sprider ljud tydligt i fokus, dynamisk, musikalisk och sann mot källan.
AccuEQ Advance använder mikropunktsmätningar för att kartlägga en detaljerad bild av frekvensinteraktioner i ditt rum. Med hjälp av dessa data tillämpas utjämning för att eliminera stående vågor. Med oönskade toppar bort från rummet sprider ljud tydligt i fokus, dynamisk, musikalisk och sann mot källan.
AccuEQ Advance handlar inte bara om att uppnå balanserat surroundljud. Det handlar också om att bevara de saker du älskar med dina högtalare: något som är distinkt i deras personlighet som gör lyssnande så roligt. Som en del av den 70 års erfarenhet Onkyo har inser dem att rumsakustiks korrigering bör avslöja andan hos dina högtalare, inte ändra hur de låter. AccuEQ Advance använder en teknik som kallas partiell bandutjämning för att ta bort stående vågor utan att påverka din högtalares ljud. De harmoniska egenskaperna som ger ”liv” till musik finns i det ultrahöga frekvensområdet. Partiell bandutjämning korrigerar frekvensrespons under en viss punkt och lämnar högre ordningsmonteringar orörda. Dina högtalare är fria att reproducera inspelningens känslor utan att stående vågor komprometterar ljudkvaliteten innan den når dina öron.
AccuReflex
Dolby Atmos aktiverade system är Onkyos senaste tillskott för
Dolby Atmos kompatibla förstärkare där AccuReflex-tekniken är som en del av AccuEQ- eller AccuEQ Advance-logaritmen.
AccuReflex optimerar reproduktionskvaliteten för objektbaserade ljudspår som spelas genom Dolby Atmos högtalare. Om dessa inte är korrekt kalibrerade kan den resulterande ”ljudbubblan” sakna sammanhållning och vara obehaglig att lyssna på. Detta beror på att frekvenser i högriktad bandbredd uppfattas som reflekterat ljud från taket, medan frekvenser i lågriktningsbandet inte är det. För att lösa fasförskjutning som härrör från denna bandskillnad, kalibrerar AccuReflex-tekniken fasen av ljud som härrör från högtalarna så att de integreras med dina golvhögtalare.
Tillsammans med förbättrad lokalisering produceras ett 3D-fält med vertikal rörelse och overheaddimensionalitet, så att du kan njuta av harmoniskt objektbaserat ljud precis som filmskaparna avsåg.
Trinnov Loudspeaker/Room Optimizer
Remapping
Tack vare 3D-mätfunktionerna i Trinnovs unika mikrofon kan varje högtalares faktiska placering exakt lokaliseras i rummet när det gäller avstånd, azimut och höjd. Genom att känna till den avsedda placeringen av olika ljud i ljudspåret (med deras extrema decoder) kan dem sedan "ombilda" ljudobjekten från teorin om ljudspåret till verkligheten i just ditt rum, med hjälp av de närmaste två eller tre högtalarna för att skapa en fantombild av ljudet där det borde vara. Medan 2D-omappning huvudsakligen handlar om det horisontella planet, kommer 3D-omappning att hantera både azimut och höjder.
Unik bashantering
Trinnov tillhandahåller den mest sofistikerade lösningen på marknaden när det gäller hantering av låga frekvenser. Med deras mellanbas bashanteringssystem kan du naturligtvis specificera hur en eller flera subwoofers ska reproducera den nedre delen av spektrumet för varje kanal. Men det går längre: det tillåter dig även att bas hantera de låga frekvenserna för en liten högtalare till den närmaste, mer kapabla högtalaren. Det ger dig full kontroll över övergångsfrekvenser, filtertyp, lutning och även där den omdirigerade basen kommer att återges.
Avslutande ord
Som nämndes i början är kalibreringsystemen ett verktyg för att förbättra ditt systems prestanda men de kan inte trolla hur mycket som helst. Optimalt resultat får man först när man har en bra grund att stå på som korrekt placerade högtalare och rätta akustiska förutsättningar, vilket kan uppnås genom att rummet akustikbehandlas. Söker man ett bättre resultat men kanske inte har tid, lust eller kunskap att sätta sig in ordentligt i de mer avancerade systemen som Dirac Live, Anthem Room Correction och Trinnov Room Optimizer, kan tillverkarnas färdiga och mer eller mindre självinstruerande system vara bra alternativ. Oavsett vad du väljer kommer kalibreringssystemet hjälpa till att lyfta ditt system.
Urval av produkter med och till Dirac Live
Förutom nedanstående produkter erbjuder vi även Storm Audios kompletta sortiment.