Triangles nya serie Borea har funnits ett tag och vårat exemplar BR08 i Västra Frölunda har hunnit bli inspelade ordentligt. Vår kollega Per tar sig en liten lyssning!
Ny högtalareserie
Högtalarmärket Triangle har de flesta som besökt oss kanske hört talas om. För den oinvigda så är Triangle en fransk tillverkare grundat 1979, som ville komma bort från de brittiska monitorerna som dominerade marknaden. Tanken var att en högtalare inte bara skulle låta bra utan även få fram livekänslan i musiken. Snabbspola fram 40 år och Triangle har jobbat med allt från high-end kolosserna Magellan till den prisvärda och eleganta Elara-serien. Elara-serien, som är utgående, ersätts av den nya Borea-serien.
Design
Namnet Borea kommer från grekiskan Boreal vilket betyder "långt norrut", och man kan anta att Triangle syftar inte minst på designen som kommer i en matt vit finish. Som gjort för nordiska hem! Inuti sitter dubbla baselement och ett mellanregister, där packningen kantas av en lyxig silverstrimma runt själva elementen. Precis som på sina andra högtalarserier är sidorna på packningen är "kapade" vilket gör att själva kabinettet känns förvånansvärt slimmat. Det medföljande gallret är magnetiskt, så att den stilrena framsidan inte behöver kantas av fula hål där gallret ska sitta.
Ja men, hur låter det då?!
Vi börjar med Christine & the Queens senaste skiva, La Vita Nuova, och vi hoppar direkt in på första låten, People I’ve Been Sad. En härlig poplåt fylld med den franska artistens vemodiga stämmor vilka breder ut sig över en bädd av feta syntar.
Med Borea låter det som att Triangle har siktat på att ha en mer allround högtalare än Esprit-serien som Borea hämtat mycket teknik från, fokuset ligger däremot fortfarande på det fylliga mellanregistret. I musiken märks det på att Christines röst kommer fram i rummet, inte mitt framför näsan på en, utan ljudbilden presenteras som på en konsert. Stråkarna och bassyntarna breder ut sig i bakgrunden, men fokuset är hela tiden på rösten. Den tar den plats den behöver i mitten av ljudbilden. Och du är såklart åskådaren ett par rader framför scenen.
Hmm, det låter bra. Är källan inte så high-end däremot, kan det låta annorlunda. Jag slänger på The White Stripes på Spotify, deras klassika bluesdänga, med Jack Whites kaxiga sång backat av morrande gitarrer och ett primitivt trumspel som komp. Fylligheten är fortfarande där, tillsammans med känslan av en live-närvaro, att bandet står framför en på en festivalscen och riffar loss.
För skojs skull
Vi bär ner den till stereoförstärkaren Arcam SA30 som står på nedanvåningen. Strömmar gör vi via Chromecast, direkt in i Arcam:en. Valet av förstärkaren är för att Arcamen är både kraftigare, och presenterar en mer neutral klang med mycket dynamik.
Vi kör vidare med Fiona Apple. Efter 8 års uppehåll har den amerikanska sångerskan släppt Fetch the Bolt Cutters, och vi hoppar rakt in i andra spåret Shameika. Där möts vi av rappa trummor och ett riktigt slingrigt jazzpianospår, och Fionas lena, men tuffa röst. Sådan musik är perfekt för att testa högtalare, i synnerhet stativhögtalare som kan bli lidande på grund av den ökade distorsionen som ett mindre kabinett medför. Inte easy-listening direkt, men mycket livligt och spännande.
Detta klarar BR08 galant, högtalarna hänger med den överväldigande percussionen samtidigt som den ger den plats som Fionas röst behöver för att regera i mitten av kaoset. Vilt kan Borea spela! Det naturliga mellanregistret kommer fram på ett kontrollerat sätt samtidigt som det är roligt att lyssna på.