Amerikanska Klipsch gör ofta roliga högtalare som kan spela högt och påtagligt. Det gäller också för 2022-års modell av den största modellen i den populära Reference Premier II-serien, Klipsch RP-8000F II, som spelar med rejäl kraft och pondus i den sanna Klipsch-traditionens anda.
Uppackning - "Keepers of the Sound"
Erik och Markus packar upp
Första intrycket
Klipsch RP-8000F II är väl inpaketerade med bra inre hörnskydd och rejält med skumplast. Enklast var att ställa dem upp och lyfta av kartongens övre del. Efter att vi tog bort skumplasten och den skyddande "plastpåsen" noterade vi omedelbart den svarta modellens eleganta yttre, ett snyggt skimrande mönster som ger ett exklusivt intryck framträder.
Kvalitén upplevs som bra och den vanliga doften av "ny HiFi" noterades i vanlig ordning. Hyfsad tyngd och en stabil konstruktion. Härligt!
Lätt bakåtlutande profil
Traditionellt Klipsch i ny tappning
Designen från föregångaren känns igen och de två uppdaterade Cerametallic basarna på 8 tum ger det välbekanta Klipsch-utseendet. Ett nyutvecklat 90 x 90 Tractrix komposithorn känns också igen, även om det är en helt ny konstruktion. Nytt är även två bakre basportar som även de är av Tractrix-typ.
Klipsch RP-8000F II står på aluminiumfötter som också känns rejäla och gedigna.
Nya portar och förberett för komplettering av extra Atmos-högtalare (tillval)
Hur låter Klipsch RP-8000F II ?
Lyssningstesten utfördes med tre olika tekniska lösningar. Som källa användes vår
Roon-server med Tidalkonto.
Några inspelningar ur "klubb/disco-repertoaren". Ljudet upplevs som påtagligt och intensivt. Först på högre ljudnivåer spelar högtalarna ut ordentligt och ett mer balanserat ljud infinner sig. De här Klipschen mår kanske bäst av att spelas högt? Ljudkaraktären är fyllig i övre basen på vissa inspelningar, medan den är lite tunn i andra. Det kan handla om att högtalarna måste spelas in ett antal timmar. Det går att spela högt och Emotiva XPA-DR2 levererar rejält med kraft i kontrollerad form.
Vi började med Ed Sheerans låt Shivers. Ljudet är sammansatt och hänryckande, gitarrerna kommer fram med bra närvarokänsla, Den djupaste basen framhävs tydligt och det är inte mycket vi saknar, det är en bra detaljrikedom i ljudet. Så till Hans Zimmer, Live in Prague, där inspelningen blir mycket levande och passar de här klipsch-högtalarna - ljudet låter väldigt komplett och livekänslan är påtaglig. Full poäng här. Arcam SA30 spelar med yttersta finess och detaljerna framhävs i ljudet.
Test 3: Marantz PM7000N, direktstreaming med Roon
Breakaway, Donna Summer, vokalt väldigt bra. Känner att vi nu börjar få en bild av vad de här högtalarna kan prestera. Bra snärtig bas, framhävt mellanregister och klinisk diskant. Marantz PM7000N ger ett lite varmare ljud och tillsammans med Klipschen blir det en balanserad helhet.
Sammanfattningsvis ger högtalarna ett typiskt amerikanskt sound som påminner oss om tidiga JBL som L200B och Paragon från 70-talet. Hornkaraktären och det "lätt distorderade ljudet" är både angenämt och påtagligt. Helst ska man spela högt för att de här högtalarna ska komma till sin fulla rätt.
Som vanligt är upplevelsen av ljud alltid i betraktarens öron. Skulle vi köpa de här högtalarna? Ja, varför inte? Vi gillar ju Klipsch och när vi vill spela högt gillar vi karaktären av hornljud. Vi blir glada och förnöjda.
Till bion fungerar de utmärkt!
Till helgen? The party is on!