De aktiva högtalarna KEF LSX II väger in på 3.6 Kg styck och är formligen fullproppade med teknik. Vi packar upp och gör ett lyssningstest för att se hur de här små högtalarna levererar.
Uppackning
De två högtalarna kommer i par och är väl förpackade som brukligt är från KEF. Bra uppackningsanvisning och också enkla och tydliga instruktioner för att komma igång.
bra förpackning
Kvalitetsintryck
KEF håller generellt alltid en bra produktkvalitet och vi blir inte heller besvikna på de här små godbitarna. Robust, gediget och stumt är ett gott tecken. Alla anslutningar känns gedigna och det finns inte något vi behöver anmärka på.
KEF LSX II finns i flera roliga färger för matchning till rummets interiör. Vårt provexemplar är i svart utförande.
Sida vid sida med föregångaren
Samma formfaktor
Föregångaren i grönt och den uppdaterade LSX II i svart
Fördelar/Nackdelar
Fördelarna med det lilla formatet är förstås påtagliga. Enkla att placera på valfri plats där det finns tillgång till nätström. Allt som behövs för att få ljud från mobil eller annan ljudkälla är inkluderat. Stort llud i litet format.
Det medföljer en fjärrkontroll som fungerar bra, men vi föredrar applikationen KEF Connect där vi kan styra det mesta.
Lyssningstestet
Det första vi lyssnar på är Armand van Helden & Brittles med låten The Promoter. Vi noterar en bra rumskänsla och ljudbilden har en väldigt bra stereokaraktär samtidigt som den härliga rumskänslan infinner sig påtagligt på hög ljudnivå. Det är minsann ett maffigt ljud som kommer ur dessa minimala små högtalare till kraftpaket!
Näst ut är Trentemöller med låten The Forest. Nu drar vi på riktigt högt och det är ett påfallande nästintill analytiskt ljud som kommer ur de här små högtalarna. Åter igen mycket bra ljud med snabba transienter och en känsla av att det går att spela mycket högt och rent. Basen är av förklarliga skäl något återhållsam i de allra lägsta oktaverna - konstigt vore det annars. Men det imponerar onekligen med SÅ mycket ljud.
Så till Wagners Götterdämmerung, Act III Trauermarsch. En mycket imponerande och komplett ljudbild där de enskilda instrumenten går att förnimma - samtdigt som stråkar och bleckinstrument imponerar i de starkare partierna. Bra omfamnande ljud, härligt, vi vill lyssna mer!
Det vi saknar i ljudet är den allra lägsta djupbasen, men det finns tacknämligt en subwoofer out med vanlig RCA-kontakt på masterhögtalaren. Vad göra? Mackan (Marcus i Sumpan) föreslår att vi kopplar in en passande subwoofer och testar lite mer!
Sagt och gjort, vi hämtar subwoofern SVS 3000 Micro, kopplar in den med RCA-kabel och ström. Konfigureringen görs enkelt och smidigt i KEF-appen under EQ-settings.
KEF LSX II tillsammans med SVS 3000 Micro
Resultatet: En helt ny dimension återges och ljudbilden blir nu hel.
Subwoofern SVS 3000 Micro (vit) kopplades hastigt in vilket syns tydligt på kabeldragningarna...
Vi spelar åter igen Wagners Trauermarsch och som ofta kommer den lägsta oktaven fram i de kraftigare partierna på högre ljudnivå. SVS 3000 Micro presterar en mycket fast och rapp bas och vi märker att LSX II blir avlastade och öppnar upp sig än mer. Från djupaste pukor i basområdet till krispigaste transienter påminner ljudet om högtalare som kostar betydligt mer. Full poäng!
Nu provar vi låten The Hunter med Jennifer Warnes, vi får en bra upplösning och det är välbalanserat vokalt.
Vi känner att den här högtalarkombinationen är väldigt rolig att lyssna på. Vi fortsätter med Yosi Horikowas Letters, bra transientåtergivning och detaljerade nyanser i både diskant och mellanregister. Att basen blir bra är inget konstigt då SVS är proffs på det området.
Plus/Minus
+ Små, och kompetenta
+ Anslutbarhet
+ Finish och kvalitetskänsla
+ Spelar med upp till 101 dB ljudtryck
+ Appstöd och streamingsmöjligheter
- Saknar den allra djupaste basen
+ Med en inkopplad subwoofer från SVS uppstår ren magi!